”BREXIT a ucis cel mai mare proiect economic și de pace din istorie”. 2022 – anul recesiunii în UK?
Rafturi goale, benzinării fără combustibil, lipsă de transportatori… Marea Britanie trece printr-o criză logistică fără precedent. Haosul din țară este de așa natură încât guvernul lui Boris Johnson a fost nevoit să meargă la Armată pentru că au rămas fără camionieri după Brexit.
De când Brexitul a intrat în vigoare la 1 ianuarie, cifrele comerțului exterior britanic au fost marcate de volatilitate. În lunile martie, aprilie și mai, balanța dintre importuri și exporturi a înregistrat valori pozitive, spre deliciul euroscepticilor, dar de atunci cifrele roșii nu au făcut decât să crească.
„Datele comerciale pentru primele luni nu sunt reprezentative. Nici haosul inițial din primul trimestru, nici revenirea moderată din lunile următoare. Efectele importante asupra comerțului sunt pe termen mediu și lung (reajustări ale furnizorilor, diversificare, …). Chiar și așa, o tendință de decelerare a exporturilor din Regatul Unit către UE este deja confirmată, derivată din documentația și complexitatea crescute ”, spune Enrique Feás, investigator principal la Institutul Regal Elcano.
Analiza datelor din luna august, cea mai recentă disponibilă, relevă o scădere atât a importurilor, cât și a exporturilor. În cazul vânzărilor externe, scăderile s-au concentrat pe aparate mecanice și autovehicule.
Global Britain
Viziunea premierului Boris Johnson pentru o Mare Britanie – putere mondială (Global Britain) este redusă la minimum: vânzările către țările non-europene sunt cu doar 200 de milioane de euro mai mari decât cele ale UE, cea mai mică diferență de până acum a anului.
Și Oficiul Național de Statistică (ONS) avertizează că comerțul exterior este afectat negativ de problemele de angajare și de lipsa transportatorilor, doi factori care nu par să se schimbe pe termen scurt.
De câteva săptămâni, cozile nesfârșite ale șoferilor și camionerilor privați de la benzinăriile din țară au făcut înconjurul lumii.
Motivul pentru care benzinăriile din Marea Britanie au rămas fără combustibil este că nu există suficient personal pentru a muta benzina de la rafinării la stațiile de benzină, exacerbând în continuare criza penuriei.
Din acest motiv, Executivul britanic a fost nevoit să desfășoare aproximativ 200 de șoferi de camioane soldați, astfel încât aceștia să poată transporta benzină către acele benzinării cu cele mai multe probleme de aprovizionare.
În absența șoferilor naționali, Executivul Boris Johnson a desfășurat un program temporar de vize pentru a încerca să atragă camionierii europeni. Până acum, nu are prea mult succes.
Un profesor galez dă verdictul
Întreaga problemă a Brexitului este o mizerie care ne-a condus la o cabală de fantezii, fanatici și escroci. Acestea sunt cuvintele lui Nigel Topley, un profesor pensionar galez care nu își poate ascunde furia când vorbește cu reporterii ziarului ABC despre ieșirea Regatului Unit din Uniunea Europeană (UE) și care sunt, în opinia sa, consecințele negative ale unei separări pe care ar trebui să o facă nu s-au întâmplat niciodată.
„Brexit-ul a pus capăt celui mai important proiect economic și de pace din istorie”, declară el, înainte de a menționa, cu mândrie, că între 2002 și 2004 a lucrat „la școala publică Alonso Cortez din Valladolid, în timp ce soția, Karen, a făcut același lucru la CP Miguel Delibes »”.
Pentru Camerele de Comerț britanice, datele comerciale sunt „îngrijorătoare” pentru că „dezvăluie că Regatul Unit tranzacționează mai puțin cu Uniunea Europeană decât acum trei ani”.
Englezii pierd piața germană
Exporturile către Germania, de exemplu, a doua destinație pentru comerțul exterior britanic, au scăzut cu 11% în prima jumătate a anului. Pentru prima dată în 70 de ani, Marea Britanie nu se mai numără printre primii 10 parteneri comerciali ai Germaniei, a confirmat luna trecută biroul federal de statistică al Germaniei.
Aceasta înseamnă că Regatul Unit pierde cota de piață, pe care experții o atribuie unei pierderi de competitivitate. Acest lucru a fost declarat săptămâna aceasta de către Societatea Producătorilor și Comercianților de Automobile (SMMT), care s-a asigurat că costurile de producție, măsurate în timp și resurse, au crescut din cauza părăsirii UE.
Directorul general Mike Hawes a declarat: „Costul conformării cu noile reglementări a făcut ca Regatul Unit să fie potențial mai puțin competitiv în comparație cu unii dintre omologii noștri europeni”.
Există probleme comune tuturor țărilor, cum ar fi lipsa procesatorilor și dificultăți în lanțul global de aprovizionare. Dar în cazul Regatului Unit, Brexitul a agravat situația economiei. PIB-ul a crescut cu 0,4% în august, puțin sub așteptări, în ciuda faptului că restricțiile de combatere a pandemiei au fost ridicate complet pe 19 iulie.
Anul viitor, Marea Britanie vede recesiunea
ONS a revizuit, de asemenea, datele din iulie din cauza slăbiciunii din industrie și construcții. Cu toate acestea, Guvernul asigură că redresarea continuă.
„Regatul Unit are cea mai mare prognoză de creștere în G-7 în acest an. Planul nostru funcționează”, a asigurat la Washington ministrul Economiei, Rishi Sunak.
Este adevărat că perspectivele Fondului Monetar Internațional (FMI) indică faptul că economia britanică va crește anul acesta cu 6,8%, cea mai mare rată dintre marile puteri, dar calculele sale arată și că, spre deosebire de restul G-7 , PIB-ul Regatului Unit în 2024 va fi în continuare cu 3% sub nivelul prognozat înainte de pandemie.
Situația este complicată. Atât de mult încât Nick Andrews de la Gavekal Research prezice că economia britanică va intra într-o recesiune în 2022.
„Combinația dintre prețurile mari la energie, problemele în lanțul de aprovizionare și tensiunile de pe piața muncii va determina o revenire generală a inflației”, avertizează analistul financiar, care prevede că Banca Angliei va începe să majoreze dobânzile înainte de sfârșitul anului.
„În contextul actual, lupta împotriva inflației înseamnă că economia britanică se va confrunta cel mai probabil cu o recesiune în 2022”, conchide el.