Eutanasierea maidanezilor produce bani negri pentru campaniile electorale
Autorități publice, precum ANSVSA și DSVSA județene, MAI și funcționari publici din teritoriu, care ar trebui să aplice legislația pentru gestionarea câinilor fără stăpân de fapt nu o fac.
Din cauza înmulțirii necontrolate a câinilor, favorizată de abandonul acestora de către deținători, numărul câinilor străzii continuă să fie în creștere, oricât de mult s-ar acționa la efectele fenomenului, prin capturarea și ulterior uciderea/eutanasierea câinilor.
Legislația OUG155/2001 + Legea 258/2013 + HG 1059/2013, pentru gestionarea câinilor fără stăpân ține cont de Decizia Curții Constituționale a României nr.1/2012.
Aceasta Decizie prevede că:
„Eutanasierea câinilor fără stăpân va fi aplicată doar în ultimă instanță, respectiv numai atunci când toate celelalte soluții au fost aplicate corespunzător de către autoritățile locale, dar nu și-au atins scopul de a limita sau de a eradica acest fenomen.”
Decizia nr. 1 /2012 a CCR coroborată cu OUG155/2001 + legea 258/2013 + HG 1059/2013 prezintă foarte clar că trebuie început cu eliminarea cauzelor apariției câinilor fără stăpân.
ANSVSA/DSVSA județene, MAI, primăriile nu și-au îndeplinit atribuțiile de serviciu și nu au verificat dacă toți deținătorii de fapt de câini din România sunt și deținători de drept. Deținător de drept înseamnă deținătorul care are câinele microcipat, înregistrat în Registrul de Evidență al Câinilor cu Stăpân și are câinele sterilizat.
De asemenea autoritățile menționate au și alte atribuții de serviciu pe speță pe care nu le-au îndeplinit.
Principalele articole din legislația pentru gestionarea câinilor fără stăpân pentru care funcționarii din ANSVSA/DSVSA județene, MAI, Primării, etc. nu și-au îndeplinit atribuțiile de serviciu sunt:
* OUG 155/2001: Art. 14, 15
* OUG155/2001: Art. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 13
* HG 1059/2013: Art. 2, 3
* HG 1059/2013, anexa cu Norme: Art. 11, 45
* HG 1059/2013, anexa cu Norme: Art. 5, 6, 9, 13, 17, 27, 33, 34, 39, 43, 47, 49
Neaplicarea legislației pentru gestionarea câinilor fără stăpân în conformitate cu Decizia nr. 1 a CCR și în ordinea impusă de aceasta a favorizat apariția unui fenomen denumit în spațiul public ca fiind „Afacerea maidanezul”.
Scopurile „Afacerii maidanezul” sunt motivul pentru care nu se acționează prioritar la cauzele înmulțirii necontrolate a câinilor și a abandonului, conform legislației (OUG 155/2001 + Legea 258/2013 + HG 1059/2013), ci doar la efectele înmulțirii câinilor.
Scopurile principale ale „Afacerii maidanezul” sunt:
1. Obținerea de bani negri pentru campaniile electorale și nu numai. Astfel unii primari fac contracte ilegale (care după adoptarea în data de 29.03.2023 a Pl-x 116/2023 pot deveni legale) cu diverse ONGuri sau SRLuri care să se ocupe de capturarea câinilor fără stăpân și ulterior uciderea/eutanasierea lor.
Sumele plătite pentru capturarea și uciderea unui câine sunt imense. Se poate ajunge și la 300 de €/câine.
Acei bani se împart apoi între toți cei care au încălcat legea sau au închis ochii la încălcarea legii. Astfel primarii își asigură și banii negri cu care pot cumpăra votanți, etc.
2. Alte motive pentru care primarii, susținătorii lor din ANSVSA, MAI și alții agreează „Afacerea maidanezul”?
Pentru că probele sunt distruse prin incinerare, iar evidența numărului de câini gestionați și a substanțelor folosite (droguri de mare risc) este pe hârtie și poate fi umflată după bunul plac.
Dacă în cazul unei lucrări de asfaltare, de exemplu, la un control al Curții de Conturi ar putea ieși la iveală faptul că lucrarea a fost realizată doar pe hârtie, în cazul câinilor gestionați și plătiți cu sume care ajung și la 1500 lei/câine – probele nu mai există la „finalizarea lucrării.”
3. Planul „Afacerea maidanezul”, aplicat de mulți primari în colaborare cu susținătorii lor a fost și este: câinii să fie înmulțiți de deținătorii de fapt, care neavând nicio responsabilitate legală pentru câini, pot abandona câinii adulți și urmașii nedoriți pe străzi, pe câmp, în păduri, în munți, etc. Apoi primarii pot chema o dată sau de două ori pe an ONGuri sau firme partenere care să adune câinii de pe străzi rămași sau ajunși în localități și să îi extermine pe sume enorme, pe care apoi să le împartă între ei.
Problema câinilor fără stăpân nu se poate rezolva doar prin acționarea la efecte, deoarece rata înmulțirii câinilor și rata de înlocuire a câinilor capturați este foarte mare.
De la un câine femelă nesterilizat pot rezulta 12.288 de urmași în 5 ani. Locul unui câine capturat este luat de alți câini abandonați.
De asemenea și costurile aferente capturării și eutanasierii sunt foarte mari de aprox 1500 lei/câine. Conform legii (HG 1059/2013, art. 41), primăriile ar putea să suporte costurile sterilizării câinilor de aprox 200 lei. În aceste condiții chiar dacă deținătorul câinelui ar plăti microcipărea și înregistrarea în RECS, aceasta ar fi o sumă modică, iar deținătorul nu ar mai avea motiv să abandoneze urmașii nedoriți ai câinilor.
Teoretic capturarea și eutanasierea în 5 ani a 12.288 de urmasi nedoriți costă:
1500 lei x 12.288 = 18.432.000 lei
Dacă acel câine femelă ar fi sterilizat cu 200 lei, cei 12.288 de urmași abandonați nu ar mai exista, nu ar mai fi capturați și nici eutanasiați, iar costurile statului ar fi de 92.160 de ori mai mici (18.432.000 lei : 200)
Autoritățile, ANSVSA/DSVSA, MAI și primăriile nu agreează varianta acționării la cauze, care este umană și ieftină, ci preferă varianta acționării la efecte care este inumană, costisitoare și risipitoare de bani publici, dar generatoare de bani negri pentru toți cei implicați.
Există și articole de presă, investigații ale presei, dar și Petiții în care se arată cum funcționează „Afacerea maidanezul”:
https://evz.ro/cainii-sunt-exterminati-pentru-bani-acuzatiile-unui-voluntar.html
https://fpam.ro/2020/05/18/ce-este-aspa-ivets/
https://liberinbuzau.ro/nu-mai-ucideti-caini-comunitari/
http://cronicavj.ro/wp/situatie-ingrijoratoare-la-adapostul-de-caini-din-petrosani/
https://www.peta.de/aktiv/rumaenien-strassenhunde-kastration/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=ro&_x_tr_hl=ro
https://www.petitieonline.com/oprii_ilegalitile_in_gestionarea_cainilor_fr_stpan
Ultima Petiție se referă la contracte ilegale încheiate de unele UATuri pentru capturare și ucidere/eutanasiere câini fără stăpân și/sau de aderare pe bază de abonament la societăți comerciale sau așa zise asociații de protecția animalelor care se ocupă tot cu capturarea și uciderea/eutanasierea de câini fără stăpân.
Aceste contracte ilegale au fost girate de o mare parte a prefecturilor chiar și după ce li s-a sesizat caracterul ilegal al contractelor respective. În SEAP se regăsesc contractele ilegale încheiate de UATuri cu SRLuri și ONGuri de hingheri.
Vezi și lista din 2018 a ANSVSA cu adăposturile pentru câini fără stăpân:
http://www.ansvsa.ro/blog/wpfb-file/lista-adaposturi-caini-fara-stapan-19-12-2018-pdf/
Articolul „Despre protecția juridică a animalelor” explică foarte clar în termeni juridici că „suprimarea vieţii unui câine neadoptat sau nerevendicat şi care nu suferă de o boală incurabilă nu poate fi asimilată măsurii eutanasiei şi reprezintă o acţiune prohibită de însăşi prevederile O.U.G. nr. 155/2001 şi, dintr-o anumită perspectivă, chiar sancţionată penal de dispoziţiile Legii nr. 205/2004”:
https://www.juridice.ro/320948/despre-protectia-juridica-a-animalelor.html
sau