Dezbatere: ce felie din publicitate va avea Internetul din .ro, dupa criza?
Pornind de la o stire care a starnit multe dezbateri, potrivit careia, in UK, publicitatea online a depasit, ca volum, televiziunea, ziarul Adevarul scrie un articol pe aceasta tema din care reiese ca, in Romania, nu se poate vorbi despre mai mult de 3% pentru publicitatea online, din totalul investitiilor in reclama.
Asa sa fie, oare?
Zilele acestea am discutat pe acest subiect cu mai multi playeri din online-ul romanesc. Intrebarea care se pune, logic, este daca nu cumva aceasta cota de piata „minuscula”, de sub 4-5%, s-a majorat, pe fondul crizei, substantial?
Chiar daca in UK trendul era clar, inca de anul trecut, criza a dat „lovitura de gratie” televiziunii. Mai mult, si in Marea Britanie, acum 5-6 ani, chiar daca vorbim de alte volume, procentual (culmea!) stateau si ei cam cum stam noi astazi. Adica Internetul „conta” sub 5% din total.
Ok, in Romania nu a crescut spectaculos online-ul anul acesta, dar nici nu a fost lovit grav, cum s-a intamplat, din pacate, cu publicitatea print (care, in cazul multor publicatii, a scazut chiar si cu mai mult de jumatate fata de anul trecut).
In plus, mai e ceva: cand vorbim de publicitatea online, de ce insistam sa omitem Google, Yahoo si alti playeri mari la nivel WWW care au cate o bucatica din publicitatea .RO? Chiar si in lipsa datelor oficiale, prin deductii logice, e destul de evident ca doar Google a trecut demult de 5 milioane de euro din Romania. Dar daca merge, impreuna cu Yahoo, chiar spre 10?
Din ce stiam pana acum, inainte de criza, in Romania mult ravnitul „tort” al publicitatii – evaluat intre 550 si 600 de milioane de euro, in 2008, adica in crestere cu 15-20% fata de 2007 – arata cam asa:
> TV: 63-66% din total
> Print: 15-18%
> Outdoor si Digital Signage: 6-8%
> Radio: 4-5%
> Online: 3-5%
> Cinema: pana in 1%
Toate estimarile pe care le vedem, pana azi, legate de 2009, arata ca scaderea pietei de publicitate este, in Romania, de peste 25%, pe fondul crizei, ajungand deci undeva in jur de 430 milioane euro. Exista si pareri conform carora scaderea va fi chiar sub 400 de milioane, ba chiar 350 (adica o prabusire cu 40%).
Cu toate acestea, din semnalele pe care le avem pana acum, daca nu acrescut fantastic, online-ul nu a scazut mult. Sau, daca a scazut, nu cu mult peste 5%.
Ducand firul logic mai departe, se naste dilema: judecand dupa scaderile mult mai evidente din print, outdoor si (probabil) radio, adunand playerii mondiali – pentru ca nu e normal sa ignoram Google si Yahoo – nu cumva „felia de tort” obtinuta de online-ul romanesc, anul acesta, raportat la o piata mai mica cu, probabil, cel putin 30% – va tinde (sau chiar depasi) 7%?
Adica, daca pornim de la premisa ca pe piata nu sunt peste 400 de milioane de euro la bataie si ca, din banii astia, pe online merg 25-30 de milioane, am putea spera ca net-ul, raportat la total piata, a avut o crestere interesanta, dublandu-si oarecum „cota” de la 3-4 la peste 6%? Poate 7?
Sigur, inca vorbim de cifre mici. Dar e vorba de o analiza a tendintelor. Si, repet, sa nu uitam ca acum 6 ani nici noii nostri „idoli” din UK nu eram cu mult mai „destepti” 😉
Important: Rationamentul de mai sus nu are pretentia unei analize. E, mai degraba, o invitatie la dezbatere si un subiect de discutat (in industrie), mai ales ca ne asteapta, pe toti, bugetarea pentru un nou an care nu se arata foarte usor.
P.S. Daca tot se poarta „leapsa” in online o sa invit si eu oameni destepti si playeri din .ro, care au opinii pe tema de mai sus, sa ma ajute cu pareri avizate.