E bine ca profesorii să nu mai ceară elevilor informații despre ocupația părinților?

E bine ca profesorii să nu mai ceară elevilor informații despre ocupația părinților?

august 30, 2021 1
Școala românească nu este afectată doar de subfinanțare și slaba adaptare la piața muncii, dar și de fenomene sociale care trenează de ani de zile fără ca nimic important să se schimbe.
Relația profesor-elev s-a degradat în timp, în mare parte din cauza lipsei de respect arătate la clasă de noile generații de elevi.
Școala românească a trecut de la o relație foarte autoritată din partea profesorului, înainte de 1990, la una foarte anemică, în care nu de puține ori elevii au început să trateze cadrele didactice cu lipsă de considerație, existând destule exemple în care profesorul era umilit la clasă de către anumiți elevi.
O altă problemă este gradul de cunoaștere a vieții personale a elevului, una dintre teme fiind în acest sens datele pe care profesorii le cer despre situația părinților.
Cîmpeanu a fost întrebat luni, într-o conferinţă de presă, despre decizia Ministerului Educaţiei ca şcolile să nu mai ceară informaţii despre profesia părinţilor.
“Acele date nu au niciun fel de relevanţă pentru profesori. Elevul trebuie să fie apreciat indiferent că este un copil de ministru sau un copil de o altă profesie să spunem mai jos, pe o ierarhie pe care nu mi-o asum din perspectivă socială. Pentru a nu promova false ierarhii, pentru a promova un acces echitabil la educaţia al tututor copiilor. Pe de altă parte, aceste informaţii nu îl ajută pe profesor în evaluare pentru că evaluarea trebuie să fie obiectivă, standardizată, să măsoare progresul elevului şi niciun fel de alte criterii”, a explicat Sorin Cîmpeanu, potrivit News.ro.
Întrebat dacă au fost cazuri în care s-au făcut diferenţe între elevi pe baza profesiei părinţilor, ministrul Educaţiei a răspuns:
“Dacă rămânem ancoraţi în realitate, ştim bine că da. Nu o să mă raportez la experienţele altora, dar am avut şi eu copil care a fost elev şi care a avut pe de o parte de suferit de la unii care nu îl plăceau pe tatăl lui ministru, a avut avantaje de la alţii care îl plăceau pe tatăl lui ministru. Toate aceste lucruri sunt incorente, nu sunt tolerabile, iar această reglementare ajută la o evaluare obiectivă a elevilor”.
Totuși, dorința profesorilor de a cunoaște situația de familie a elevului este de cele mai multe ori dictată de nevoia de a proteja minorii de cazuri care i-ar putea afecta, nu de curiozitate.
De exemplu, dacă un elev provine dintr-o familie cu probleme, cu un tată agresiv sau infractor, profesorul poate proteja copilul de presiunile de imagine din partea colegilor acestuia, care i-ar putea face viața un calvar, pe lângă starea emoțională de acasă, foarte afectată.
Prin urmare, este utilă retragerea completă a cadrelor didactice din viața personală a elevului?
O decizie în acest sens ar trebui luată după o dezbatere profundă, pentru că în ultimă instanță elevul va fi cel care va avea sau nu de suferit.
VoxPublica
VoxPublica
Lasă un răspuns

Your email address will not be published.