Câte tiruri intră în București? Fără număr. Răspunsul Primăriei București

Câte tiruri intră în București? Fără număr. Răspunsul Primăriei București

octombrie 19, 2018 0

Să luăm zona 13 septembrie spre Ghencea. Mai mult de jumătate din 13 septembrie e în Zona B. Foarte aproape de Casa Poporului. Și totuși în trafic intră constant mașini grele, peste 7,5 tone înseamnă un tir în toată regula, dar ajung și la peste 40t, care evident că, doar pentru a schimba direcția, blochează și mai mult intersecțiile cu tot cu traficul particular sau public. Nu contează. Important e să aibă unii profit. Situația se repetă în foarte multe cartiere bucureștene, cele mai aglomerate, cele mai populate. Într-o mare de poluare era nevoie și de contribuția câtorva mii de tiruri pe zi.

Și da, plătim cu nervi și plămâni din nou cea mai lucrativă afacere din capitală: construcțiile. Iar afaceriștii plătesc mai nimic.

Toată ziua văicăreală despre trafic. Nimeni nu încearcă să mute politicile sau măcar discursurile politice de pe grija pentru mașina personală spre transport în comun, grija pentru pieton, mijloace alternative etc. Dar unul dintre cele mai tari secrete la vedere ale traficului în București este prezența tirurilor – să numim așa tot soiul de mașini de mare tonaj – în toate zonele capitalei, până aproape de centru.

Despre astea nu vorbește chiar nimeni pentru că avem o largă majoritate care iubește businessul mai presus de cetățean de oraș. Mașinile de mare tonaj înseamnă costuri reduse pentru constructori, retaileri, depozite din tot orașul, transportatori. Mai sunt ceea ce se cheamă ”zone industriale” în București unde e plin de mașini grele. Însă lucrurile cu ”zonele industriale” s-au schimbat, nu și ușurința accesului. Industrie nu prea mai e, mașini grele sunt.

(Acesta este un caz tipic de favorizarea a afacerilor private pe seama spațiului public și pe seama cetățeanului. Una din multele – nu altceva a generat tragedia de la Colectiv pe care toată lumea vrea s-o perceapă doar din unghiul corupției funcționarului de stat, dar nu din unghiul extraordinarei permisivități a administrației față de afaceri riscante sau extrem de dăunătoare orașului.)

Numărul de autorizații pentru mare tonaj practic se apropie de dublare față de 20015! Taxele sunt modice, mai ales că avem de-a face cu investiții uriașe pentru care câteva sute de lei pe zi sunt ridicole – cel mai frecvent sunt subcontractori care se bat, evident, pe oferte avantajoase, totul pe spatele infrastructurii orașului. Pentru un tir de peste 7,5 tone aprobarea e de 2000 de lei pe lună!! Limită pentru numărul de vehicule de mare tonaj nu există!

Între zona B și limita administrativă a Bucureștiului este un spațiu imens, tot oraș… Acolo se creează celebrele ambuteiaje spre cartierele nou construite. Nu-ți trebuie nici aprobare. Zburdă cu tirurile cum vor. Sigur că abuzurile de business sunt legate între ele. Ai autorizat construcții idioate peste tot?, trebuie să lași și utilajele grele să umble peste tot. Ai autorizat marele retail în plin oraș?, au nevoie de aprovizionare. Însă nu e doar atât: reglementarea lipsește complet, prețurile sunt încurajatoare, de poluare nu mai zic.

În Hotărîrea citată mai jos de Primărie se precizează și niște reguli minimale, ore etc. Dar când nimeni nu controlează nimeni nu respectă. Pot circula fără aprobare de exemplu cei din curieratul privat. De ce?? Ca să nu cumva să plătim vreo taxă și să descurajăm investitorul, desigur.

Am întrebat Primăria Generală a Bucureștiului câte ceva despre numărul acestor vehicule grele în oraș. Răspunsurile ne arată cât de urgentă e o hotărâre care să le restricționeze accesul:

1. Cate autovehicule de mare tonaj (tiruri, camioane, betoniere etc.) au aprobare sa intre in Bucuresti?

Nu există o limitare a numărului de autovehicule de mare tonaj care circulă în București.

2. De ce natura sunt aceste aprobari – au voie sa traficheze nelimitat oricat, oricand pe un timp dat? sau au voie un numar fix de intrari? cat mai multe detalii sunt binevenite.

Accesul autovehiculelor destinate transportului de mărfuri şi a utilajelor cu masa totală maximă autorizată mai mare de 5 tone în municipiul București este reglementat prin Hotărârea Consiliului General cu nr.134/2004, cu completările şi modificările ulterioare, după cum urmează:

Sunt definite două zone de restricţie, delimitate de perimetrele străzilor, astfel:

Zona A: Bd. Dacia, Str. Traian, Str. Nerva Traian, Bd. O.Goga, Pasaj Mărăşeşti, Bd. Mărăşeşti, Str. Mitropolit Nifon, Bd. Libertăţii, Calea 13 Septembrie, Şos. Pandurilor, Şos. Grozăveşti, Şos. Orhideelor, Bd. Dinicu Golescu, Piaţa Gării de Nord, Calea Griviţei, Şos. N. Titulescu, Bd. Banu Manta, Bd. I. Mihalache, Bd. Averescu, Bd. C-tin Prezan, Bd. Aviatorilor, Bd. Mircea Eliade, Str. P.I. Ceaikovski, Str. B. Văcărescu, Str. Tunari, Bd. Dacia.

Zona B: Bd. Aerogării, Str. Alex. Şerbănescu, Str. B. Văcărescu, Str. Fabrica de Glucoză, Şos. Petricani, Str. Doamna Ghica, Şos. Colentina, Şos. Fundeni, Str. Morarilor, Bd. Basarabia, Bd. 1 Decembrie 1918, Bd. Th. Pallady, Bd. Camil Ressu, Str. Fizicienilor, Bd. Energeticienilor, Calea Vitan, Şos. Vitan Bârzeşti, Str. Ion Iriceanu, Str. Turnu Măgurele, Str. Luică, Şos. Giurgiului, Str. Alex.Anghel, Str. Zeţarilor, Prelungurea Ferentari, Calea Ferentari, Str. M. Sebastian, Calea 13 Septembrie, Bd. Ghencea, Str. Braşov, Şos. Virtuţii, Calea Crângaşi, Pasaj Grant, Calea Griviţei, Bd. Bucureştii Noi, Str. Jiului, Bd. Poligrafiei, Pasaj Jiului, Str. Băiculeşti, Şos. Străuleşti, Bd. Ion Ionescu de la Brad.

Între exteriorul zonei B şi limita administrativă a municipiului Bucureşti accesul autovehiculelor grele nu este restricţionat.

În zona «A» se restricționează accesul si circulația celor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 5 tone;

În zona «B» se restricționează accesul si circulația celor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 7,5 tone.

In perioada 01 iulie – 31 august:

– in intervalul orar 20.00 – 07.00, accesul si circulatia acestora sunt permise numai pe baza de autorizatie;

– in intervalul orar 07.00 – 20.00, accesul si circulatia acestora sunt interzise.

In perioada 01 septembrie – 30 iunie:

– in intervalul orar 19.00 – 08.00, accesul si circulatia acestora sunt permise numai pe baza de autorizatie;

– in intervalul orar 08.00 – 19.00, accesul si circulatia acestora sunt interzise.

Pot circula fara restrictii orare pe intreg teritoriul municipiului Bucuresti, in baza unor autorizatii diferite, urmatoarele categorii de autovehicule:

a) cele destinate lucrarilor planificate si a interventiilor la drumuri, calea de rulare a tramvaielor si la retelele de utilitati publice (apa – canal, gaze, electrice, telefoane);

b) cele destinate tractarii autovehiculelor avariate, abandonate sau stationate neregulamentar;

c) cele destinate pregatirii si examinarii candidatilor care solicita obtinerea permisului de conducere categoriile C, CE si CIE;

d) cele apartinand Companiei Nationale Posta Romana S.A, precum si ale agentilor economici care fac servicii de expeditii si curierat;

e) cele apartinand societatilor de salubrizare;

f) cele apartinand institutiilor publice, altele decat cele specificate la art.7;

g) cele destinate transportului painii si produselor de panificatie, produsele necesare fabricarii painii, precum si cele specializate (cisterne) care transporta lapte destinat prelucrarii catre punctele de procesare;

h) autolaboratoarele pentru masurarea calitatii mediului;

i) cele care efectueaza transport rutier de marfuri periculoase, in conditiile legii

Pot circula fara autorizatie pe întreg teritoriul Municipiului Bucureşti urmatoarele categorii de autovehicule:

a) cele aparţinand institutiilor prevazute la art. 32 alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanta de Urgentă Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicată cu modificarile şi completarile ulterioare, aflate în misiune;

b) autospecialele utilizate la interventiile la caile de comunicatie şi retelele edilitare, cazuri în care deplasarea va fi anuntata la dispeceratul Primariei Municipiului Bucureşti;

c) autospecialele destinate remorcarii mijloacelor de transport public defectate in traseu, cazuri în care deplasarea va fi anuntata la dispeceratul Primariei Municipiului Bucureşti;

d) cele utilizate la realizarea de manifestari culturale avand ca organizatori, sustinatori sau participanti Primaria Municipiului Bucureşti, primariile sectoarelor 1-6 sau institutii subordonate Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau consiliilor locale ale sectoarelor 1-6, cazuri în care deplasarea va fi avizata de Directia Transporturi, la propunerea compartimentelor competente din institutiile mai sus mentionate.

Autorizatiile se elibereaza de catre Primaria Municipiului Bucuresti prin Directia Transporturi, sub forma de ecuson din hartie – carton, şi se atribuie in baza certificatului de inmatriculare si se prezinta la control insotite de certificatul de inmatriculare al autovehiculului. Autorizatia nu este transmisibila.

Taxele percepute pentru obtinerea autorizatiilor prevazute la sunt:

Taxe (valabile de la 01.01.2007) Taxa pe zi Taxa pe lună
Zona A între 5 – 7,5 t inclusiv 231 lei 2000 lei
între 7,5 – 12,5 t inclusiv 452 lei 4000 lei
între 12,5 – 16 t inclusiv 903 lei 8000 lei
între 16 – 22 t inclusiv 1355 lei 12000 lei
între 22 – 40 t inclusiv 1806 lei 16000 lei
mai mare de 40 t 2247 lei 20000 lei
Zona B între 5 – 7,5 t inclusiv 63 lei 500 lei
între 7,5 – 12,5 t inclusiv 116 lei 1000 lei
între 12,5 – 16 t inclusiv 179 lei 1500 lei
între 16 – 22 t inclusiv 231 lei 2000 lei
între 22 – 40 t inclusiv 284 lei 2500 lei
mai mare de 40 t 347 lei 3000 lei

3. Cate aprobari au fost in fiecare din anii 2015, 2016, 2017, 2018

Numărul autorizaţiilor emise de Direcţia Transporturi:

Anul 2015 – 5.849

Anul 2016 – 7.893

Anul 2017 – 8.866

Anul 2018 (până la 15.05) – 2.900

Numărul autorizaţiilor vândute prin benzinării:

Anul 2015 – 8.047

Anul 2016 – 9.976

Anul 2017 – 10.168

4. Cate firme au primit aceste aprobari si care sunt aceste firme (o lista detaliata firma si numar de masini de mare tonaj)

Nu deţinem astfel de date statistice, dar cu aproximaţie solicitările vin din partea a circa 200 societăţi şi circa 400 persoane fizice. Parcul auto al acestora variază între un vehicul şi pâna la 20-25 de vehicule.

5. Ce scopuri au aceste vehicule care au primit aprobare (cate sunt pentru transport marfa, constructii etc)

Nu deţinem astfel de date statistice, dar preponderent solicitările vin din partea firmelor de construcţii, transportul de marfă reorientându-se spre autovehicule cu masa sub 5 tone.

6. Care sunt zonele din Bucuresti unde au fost date cele mai multe astfel de aprobari?

Cea mai solicitată este Zona B.

Mulțumesc departamentului de presă pentru răspunsuri.

Să recapitulăm:

– tarife modice pentru transportul de mare tonaj prin mijlocul Bucureștiului, adică nu centru-centru, ci chiar cartierele suprapopulate, zona B. Intră fără grijă tiruri și de 40 de tone.

– autorizațiile au crescut de la 13.000 la aproape 20.000 pe an din 2015!!

– autovehiculele de mare tonaj intră până foarte aproape de centru (câteva sute de metri) – cele până în 7 tone mișună în voie

– transportul de marfă a trecut sub 5 tone, totuși. Dar industria pentru care suferim cu toții este, evident, industria construcțiilor.

VoxPublica
VoxPublica
Lasă un răspuns

Your email address will not be published.