Dan Ioan Popp: ”Cazul Djokovici – cine moare mai frecvent: vacciniștii sau antivacciniștii?”
Cazul Djokovic mi-a adus aminte de o discuție cu un amic…antivaccinist.
Deja eram după valul 4, eu vaccinat de trei ori, el … fără vreun gând să se vaccineze… vreodată!
Ne-am revăzut după mai bine de 2 ani, ultima întâlnire a noastră fiind înainte de începerea pandemiei; fiecare dintre noi în aceasta perioadă având propriul comportament, eu alertat și, uneori comic de prudent, el relaxat și …impetuos de încrezător în propriul corp.
Eu mi-am spus că mai important este să știi ce se întâmplă, să încerci să înțelegi cauzele și căile de apărare, punând accent pe fortificarea organismului, care sa fie capabil să reacționeze echilibrat la o eventuală infectare.
Un nivel ridicat de sănătate a fost prima mea grijă , protecția cotidiană conform …diverselor recomandări (uneori bâlbâite!) și utilizarea vaccinului: acestea au fost căile pe care le-am ales vis a vis de Covid.
Când ne-am revăzut și i-am ascultat povestea lui vis a vis de Covid…am rămas consternat : nu crede că există virusul, cifrele și datele sunt false, vaccinul are alte scopuri șamd .
Aveam în fața un antivaccinist , nu radical, nu vociferând vehement, resemnat dar și mulțumit că ...a fost „răcit și lipit de pat” 2 săptămâni (spune zâmbind că, pasămite, … a avut Covid) .
Atunci m-am mobilizat să folosesc toate capacitățile mele (presupuse…) persuasive și am început să ii țin un discurs ca să îl determin să se vaccineze, astfel:
<<„Știi ce, eu te înțeleg foarte bine.
Adică înțeleg cum funcționezi .
Te bazezi pe tine, pe ce este în controlul tău : ce vezi, ce auzi, ce pipăi…ce este concret , realitatea accesibilă simțurilor tale.
De ce ar fi real …ceva pe care nu îl poți vedea cu ochiul liber : virusul este o născocire . Zici că nu îl vezi, că pozele și schemele care îl descriu pe el și modul cum acționează , nu sunt reale, sunt fantasmagorii ale unora care…doar își dau importanță .
Ca și cu Pământul : pământul nu e rotund ! Cum sa fie rotund ?! Uită-te de jur împrejur și vei vedea că este …un plan, linia orizontului este o dreaptă, deci Pământul este plat.
Și nici într-un caz …nu se învârtește în jurul soarelui : tu vezi că stai pe loc și soarele se tot învârtește
Da, asta vezi și asta crezi deoarece asta este concret și pe asta te bazezi : ce vezi cu ochii tăi este realitatea; orice altceva este plăsmuirea minții altora.
Dar în fața acelorași lucruri, fapte sau evenimente alții procedează altfel :
din proprie inițiativă sau pentru că …cineva îi pune lucrurile într-o altă lumină ( un părinte, un profesor, un filozof…cineva pe care îl consideră de încredere) încep să se îndoiască că ceea ce le oferă propriile simțuri este cu adevărat realitate ; încep să înțeleagă că realitatea nu este doar ceea ce este la scara umană ( deci sesizabil cu propriile simțuri);
există o lume uriașă, enorm de uriașă pe care nu o pot vedea, sonda, explora cu propriile simțuri ( e prea mare , e prea departe, e prea fierbinte sau rece ca ei să rămână în viață când propriile simțuri le-ar da semnele pe care le așteaptă explorând;
de aceea un om obișnuit nu poate vedea că Pământul e rotund sau că se rotește în jurul soarelui : ar trebui să ajungă la 100 de km în spațiul extraterestru ca să vadă rotunjimea Pământului (deci să zboare!) , respectiv la capătul sistemului solar (4,5 miliarde de km) de unde ar vedea planetele rotindu-se;
există o lume microscopică, o lume vie reprezentată de celule, bacterii sau viruși și una mult mai mică (elementară) reprezentată de molecule, atomi, electroni, quarci bizoni sau leptoni;
de aceea pentru un om obișnuit acestea nu sunt sesizabile cu ochiul liber sau chiar cu lentile la îndemâna orișicui ;
pentru a „vedea” lumea mare sau lumea mică, acesti oameni au creat niște modele/teorii în care au crezut și apoi , ca să verifice propriile ipoteze au dezvoltat instrumente din ce in ce mai complexe ,care par intermediari între simțurile lor și lucrurile studiate , pentru a „vedea” prin informațiile pe care aceste instrumente le oferă , ajungând să definească astfel … realitatea, adică ceea ce este !
Se poate spune că nu este mare diferență între primii , care definesc realitatea prin ceea ce văd cu ochii lor și ultimii care definesc realitatea prin ceea ce culeg de la instrumentele pe care le-au construit.
Primii cred în ei înșiși, ultimii cred în tehnologie/știința.
Foarte bine! Fiecare crede în ceva și este mulțumit , în echilibru cu sine și cu cei ca el!
Dar, suntem contemporani, trăim în același spațiu, oraș, țară… planetă.
Oare greșește cineva ? Cine este susceptibil de a greși mai mult ?
Păi, este mai greșit acela care în aceeași situație ratează mai des, are pierderi sau chiar dispare de pe suprafața Pământului, moare. Iar Vivid este o astfel de provocare.
Cine sufera mai frecvent, cine are sechele uriașe, cine moare mai frecvent? Vacciniștii sau Antivacciniștii?
Intrăm într-un alt domeniu dincolo de percepția individuală. Statistica și probabilitățile sunt domenii abstracte care apelează la concepte și modele dincolo de senzorii umani , dincolo de ce vezi ochii tăi și ce auzi cu urechile tale. Acestea operează cu cifre, cu informații cu teorii și modele matematice…..Adică cu concepte abstracte.
„Invenții și născociri ale unora : eu nu știu ,personal, pe cineva să fi murit…sau am văzut unul sau doi, dar nu mii sau zeci de mii; cifrele și statisticile sunt inventate „ , zic mulți antivacciniștii.>>
De fapt am ajuns într-un punct în care am înțeles că suntem atât de diferiți (vacciniștii vs antivacciniști) , încât , nu numai că vedem realitatea deferit dar și modul în care operăm (ne mișcăm) ca ființe vii în realitate este diferit.
Așa am înțeles că NU trebuie sa încerc să îl conving că există Covid și că există căi de apărare împotriva virusului. Ar trebui să joc rolul părintelui său profesorului care să îl (re)educe pe antivaccinist astfel încât asimilând și aprofundând conștiințele și metodele de raționament sa aibă revelația înțelegerii realității invizibile cu ochiul liber și ar lua mult timp , ineficace de mult timp!
Oare pe un extraterestru care te vizitează trebuie să îl convingi referitor la viziunea ta despre lume sau doar vrei sa comunici cu el ca să nu te agreseze, să nu te distrugă?
Eu fiind focusat pe convingere lui, care poate fi de mare durată, acțiunile lui între timp mă pot distruge sau anihila….
Așa am înțeles că cea mai eficace variantă este aceea de a face un armistițiu între vacciniști și antivacciniștii: fiecare rămâne cu opinia lui, dar cad de acord asupra unui set de reguli aplicate la orice contact între cele două lumi, precum regulile de politețe sau regulile de circulație , care au … un cod.
Codul nu are cifre, modele, statistici, raționamente, demonstrații , indicații sau contraindicații ; codul are articole , reguli și …axiome.
Ironizarea, încercarea de convertire, restricționarea antivaccinistilor este un exercițiu de putere susținut de vacciniști care sunt percepuți ca normativi care persecută sau antivacciniștii care , în oglindă, se poziționează ca victime : ori sunt fals obedienți, ori sunt sfidători, ori sunt kamikaze (mori odată cu mine). ( Vezi teoria psihosocială -Analiza tranzacțională a lui Eric Bern https://www.la-psiholog.ro/info/analiza-tranzactionala).
Revenind la Djokovici, el este un caz exemplar în care pe de o parte răspunde ironiilor și criticilor opțiunii lui de a fi antivaccinist, victimizandu-se astfel încât să transforme balastul comportamentului de analafabet funcțional într-un avantaj de creștere a popularității in marea masă globală, în creștere, a analfabeților funcțional.
România are o rată a analfatismului funcțional estimată * la 50% , dar se pare că aceasta este în creștere conform unei aprecieri recente a ministrului învățământului.
„Atunci când ai mai bine de jumătate elevi care au depăşit acest prag de 8,50, printre aceştia numărându-se şi elevi careau fost, din păcate, încadraţi în analfabetism funcţional, este ilogic să consideri că în învăţământul din România avem elevi de top într-o proporţie mai mare de jumătate.”
*https://adevarul-ro.cdn.ampproject.org/v/s/adevarul.ro/educatie/scoala/analfabetismul-functional-romania-depaseste-50-problemele-reale-sistemului-educational-roman-1_617506415163ec4271bd263f/index.amphtml?amp_js_v=a6&_gsa=1&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#aoh=16416338998214&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=De%20pe%20%251%24s&share=https%3A%2F%2Fadevarul.ro%2Feducatie%2Fscoala%2Fanalfabetismul-functional-romania-depaseste-50-problemele-reale-sistemului-educational-roman-1_617506415163ec4271bd263f%2Findex.html
Un corolar este că analfabetismului funcțional în România este indicat de rata enorma de non-vaccinare antiCovid : 70%.
Se pare că mulți școlari de azi se pregătesc să mărească proporția !??
Valul de simpatie pentru Djokovici parcă clamează :
Analfabeți din toate țările, uniți-vă !
Sursa: Dan Ioan Popp/Vox Publica