Un plic de Fluimucil, va rog

octombrie 20, 2009 0

Inceputul anilor 90′ a adus cu sine o adevarata avalansa de produse cu nume tembele, nume prost traduse sau opera producatorilor locali. Ma asteptam ca dupa atatia ani in care oamenii de marketing au folosit cuvantul ”branding” pe post de ”mama”, lucrurile sa se fi schimbat putin.

Experienta de peste ocean ne-arata ca un nume de marca si o campanie putenrica de comuncire pot asocia nume precum Pepto-Bismol, Viagra sau Cialis cu niste afectiuni clar determinate.Mai mult chiar, numele pot deveni notiuni de cultura populara , depasind cu mult scopul original.Sunt convins ca la noi Pepto-Bismol s-ar fi numit ”Stomacalmant”  iar Viagra undeva intre ”Suscocosel” si ”Suprapenis”.  De ce nu, doar avem nume de medicamente precum Mucosolvan, Fluimucil, Urinex, Uricol, Hemorzon, Hemorsan, Prostamol sau deosebitul remediu Chelstop.

Desigur , unii ar spune : farmacista stie oricum ce iti da, de ce ti-ar pasa ? Poate ca stie, poate intri cu reteta sau poate ca nu. Cert este ca simti o oarecare frustrare, o rusine greu de definit cand cumperi asa ceva. Vei lua pentru ca de multe ori nu ai de ales insa atunci cand vezi o farmacie plina si trebuie sa ceri un Urinex sau ceva similar preferi sa astepti. Nu mai spun de medicamentele care trebuie luate constant si pe care risti ca prietenii sau apropiatii sa le vada afisate accidental in casa. Probabil as fi tentat sa fac niste glume daca as vedea o cutie de Urinex pe raftul cuiva dar mi-ar pieri cheful cand as afla ca respectivul medicament tinteste problemele de la rinichi. Cat timp nu iesi de la farmacie cu sacosa de Prostamol, nu vad necesitatea numelor explicite.

A doua intrebare ipotetica ar fi : Cum sa le zica daca nu asa ? Pai simplu, fie isi fac un nume puternic de brand pe langa cel de producator, fie fie pur si simplu se refera in termeni medicali la beneficii si ingrediente active. Renoclin suna mai bine decat Urinex, este ? Daca problema s-ar opri la medicamente , unde rata de cumparare este destul de mica, revolta nu ar fi justificata. Din pacate in acelasi mod au ajuns la noi prezervativele Masculan, Entran sau Ops. Sunt totusi niste nuante. Durex spune ceva despre rezistenta prezervativului si eventual face o aluzie la masculinitate pe cand Entran seamana cu o gluma de scoala post-liceala. In cazul multor produse numele are un puternic impact psihologic iar medicamentele o ilustreaza perfect. Cum sa-l creada tanti Maria pe doctor cand ii spune ca nu e grav bolnava daca ea tocmai a cumparat un pachet de Antimoarte ?

Pe de alta parte, medicina naturista, intrata in atentia mea si cu alte ocazii are tendinta fie de a scrie  pe ambalaj ceva gen ”Iarba Dubioasa++”, fie de a  abstractiza pana la absurd inventand un fals beneficiu. Ce va spune oare un nume de medicament precum  Cryopharma Natur ?

Sa fie oare atat de greu sa gasesti echilibrul intre explicit si memorabil fara sa-l jignesti involuntar pe cumparator, fara sa arati practic cu degetul spre el spunand ”Haha, tu ai problema asta” ?

P.S :  Am observat ca de cand cu prabusirea economiei occidentale s-a dublat numarul de cersetori dubiosi din Ratb. E normal de altfel : negotul lor mergea pe aceleasi reguli cu piata imobiliara. Cersetorii vand mila si noroc de la Iisus, Maica Domnului si Dumnezeu, adica un produs invizibil dar care promite sa dea rezultate pe viitor in functie de investitia initiala.

VoxPublica
VoxPublica
Lasă un răspuns

Your email address will not be published.