VIDEO. Manta – catamaranul gigant care va curăța oceanele și mările lumii de plastic
„Manta” este prima navă mare special concepută special pentru colectarea, prelucrarea și recuperarea unor cantități mari de resurse de plastic marin. Catamaranul va transforma aceste deșeuri în energie de propulsie și își va începe activitatea în 2024
Oceanul, un furnizor esențial de oxigen, regulator al climei și sursă de inspirație infinită, este în pericol. În fiecare an, peste nouă milioane de tone de plastic sunt aruncate în apele sale, sufocându-i biodiversitatea și bogăția.
Pentru a combate acest fenomen, fundația The Sea Clearns, creată de marinarul francez Yvan Bourgnon, a proiectat gigantul catamaran „Manta” , prima barcă imensă capabilă să colecteze, să proceseze și să recupereze cantități mari de resturi de plastic marin și care va curăța oceanele.
Yvan Bourgnon. Foto:Sea Cleaners
Bourgnon a prezentat acest proiect interesant la Institutul Francez din Madrid, din care va ieși „Manta”, prima dintr-o serie de nave care vor lucra cu energie regenerabilă și vor transforma deșeurile de plastic în energie de propulsie, pentru a minimiza amprenta sa de carbon.
În prezentarea către mass-media, marinarul francez a explicat că „a fost norocos când era mic să viziteze oceanele complet curate”, în timp ce, când s-a întors în același ape cu cataramanul său în 2014, pentru a merge în jurul lumii, „de data aceasta au fost complet contaminate de plastic, în special în Indonezia și Maldive”.
„În 2016, am început câteva studii tehnice și în 2018 ne-am dat seama că poluarea provine în principal din gurile a 20 de râuri importante din lume”, a spus el.
„Am început cu acțiuni pe uscat prin operațiuni de sensibilizare pentru a schimba comportamentul uman cu privire la consumul de plastic și am ridicat și ideea dea lucra la colectarea deșeurilor pe mare”, a explicat Bourgnon.
Astfel, s-a născut ideea „Manta”, o navă pentru curățarea sistematică a oceanelor de materiale plastice. Dar nu ar putea fi un mediu care să consume 20 de tone de motorină în schimbul colectării deșeurilor.
De aceea au proiectat o barcă cu vele care este alimentată și cu energie solară și alimentată cu energie creată la bord cu plastic colectat.
Cataramanul „va avea la bord o fabrică care va topi plasticul colectat prin piroliză și gazul sintetic produs datorită acestui proces va face turbinele să se rotească, creând astfel electricitate ”, a explicat el.
După cum a explicat Bourgon, „Manta” va avea 3 funcții: „să recicleze deșeurile, să sensibilizeze populația pentru a arăta ce se face și a convinge pe cei responsabili și mass-media de cât de importantă este reciclarea”.
Prima navă din seria „Manta” va începe să fie construită în 2022, cu ideea că va funcționa în 2024 în Marea Mediterană, făcând escale în Valencia și Barcelona. „În 2026, „Manta” se va muta în Asia. Fiecare campanie va dura între 3 săptămâni și o lună ”, a adăugat marinarul.
Catamaranul „Manta”. Imagine: The Sea Cleaners
La bord, 11 persoane vor opera nava, 11 persoane vor gestiona tratamentul plasticului și pirolizei (echipele sunt dublate de două, deoarece vor lucra 24 ore pe zi) -la care se vor adăuga 12 oameni de știință.
„Se vor desfășura lucrări științifice pentru a analiza deșeurile de plastic și pentru a prezice tipurile de materiale de plastic care se găsesc în această zonă sau din cauza curenților”, a subliniat el.
„În afară de „Manta”, vor fi construite și câteva „Nodulas”, bărci mici la un cost de 200.000 de euro fiecare, mai accesibile pentru țările care nu își permit să investească 23 de milioane de euro în fabricarea unui „Manta”.
În 2025, vom arăta lumii întregi că proiectul este util, a conchis francezul.
Vedere a catamaranului gigant „Manta„ . Imagine: The SeaCleaners
Privind în perspectivă, el a fost încrezător că „Manta” este „o navă din întreagă lume, finanțată de cât mai mulți oameni posibili”.
Avem deja 10 sponsori și sperăm că în curând și Spania va fi unul dintre aceștia cu participarea companiilor spaniole la proiect”, a conchis el.