Demonstrația juridică a faptului că Florin Roman, și nu Anca Dragu, trebuia să conducă ședința Parlamentului din 9 septembrie
”La data de 09 septembrie 2021, începând cu ora 16.00, a avut loc ședința comună a Senatului și Camerei Deputaților, ședință ce fusese convocată de președinții celor două camere (și nu de Biroul Permanent Reunit, BPR) pentru citirea moțiunii de cenzură ce a fost depusă la 03.09.2021 de către un număr de deputați USR PLUS și AUR.
Prin Decizia nr. 5 din 09 septembrie 2021, Președintele Camerei Deputaților, domnul Ludovic Orban a hotărât ca „În data de 9 septembrie 2021, între orele 16.00 – 24.00, atribuțiile Președintelui Camerei Deputaților vor fi exercitate de domnul Florin Claudiu Roman, vicepreședinte al Camerei Deputaților.”
Prin urmare, domnul Florin Roman a preluat în totalitate atribuțiile Președintelui Camerei Deputaților în ziua și intervalul orar indicate prin Decizia nr. 5 din 09 septembrie 2021.
Potrivit articolului 30 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului:
„Lucrările ședințelor comune sunt conduse, alternativ, de președintele Camerei Deputaților și de președintele Senatului, asistați de 2 secretari, câte unul de la fiecare Cameră.”
Având în vedere că ședința precedentă a plenului reunit fusese condusă de către doamna Anca Dragu, Președintele Senatului, ședința din 09 septembrie 2021 urma a fi condusă potrivit art. 30 din Regulamentul activităților comune ale Camere Deputaților și Senatului de către Președintele Camerei Deputaților.
Potrivit articolului 35 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului:
„Președintele sau vicepreședintele care îl înlocuiește și care conduce dezbaterile veghează la respectarea regulamentului și menținerea ordinii în sala de ședință.”
Prin urmare, coroborând art. 35 din Regulamentul activităților comune cu Decizia nr. 05 din 09 septembrie 2021, ședința plenului reunit urma să fie condusă în mod legal de către domnul Florin Roman.
Acest lucru este întărit de întreaga economie a normelor prevăzute de Regulamentul activităților comune, spre exemplu de art. 46 (4), art. 53, art. 66 – norme care fac referire expresă la noțiunea de „președinte de ședință”, mai exact la deputatul care conduce ședința plenului reunit.
Interpretând aceste norme în mod gramatical și teleologic, se observă că intenția avută la momentul redactării Regulamentului este ca ședința plenului reunit să fie condusă fie de către Președintele Camerei al cărui rând este conform art. 30 din Regulament fie de către Vicepreședintele care îl înlocuiește.
Cu alte cuvinte, atunci când Președintele Camerei Deputaților are atributul conducerii plenului reunit, plenul poate fi condus fie de către acesta fie de către înlocuitorul său și nu de către Președintele Senatului. Aceasta era situația din 09 septembrie 2021.
Același raționament se desprinde și din prevederile art. 15 alin. (2) din Regulamentul activităților comune, normă care arată că înlocuitorul Președintelui uneia din camere este „desemnat de președintele camerei respective” – formulare care arată că Președintele camerei care avea atributul conducerii plenului reunit desemnează înlocuitorul care va conduce plenul.”.
NOTĂ: Textul de mai sus îi aparține lui Cristian Băcanu, deputat liberal și fost secretar de stat în Ministerul Justiției, de profesie avocat, și face parte dintr-o sesizare scrisă trimisă de acesta lui Ludovic Orban, președintele Camerei Deputaților.
În sesizare, Băcanu îi cere lui Orban să-i sancționeze pe deputații AUR care l-au scos cu forța pe Florin Roman, cel care avea dreptul și obligația legală de a conduce ședința camerelor reunite ale Parlamentului din 9 septembrie.