Papa critică UE că vrea să scoată cuvântul ”Crăciun” din urările de Sărbători
Papa Francisc s-a întors luni dimineață din călătoria sa în Cipru și Grecia, unde a vizitat după cinci ani insula Lesbos pentru a descoperi că puține s-au schimbat de atunci. Suveranul Pontif s-a referit din nou la drama migratorie în tradiționala conferință de presă pe care o oferă în avion.
Papa Francisc, așa cum a făcut în toate opririle sale din această călătorie, a atacat și Uniunea Europeană (UE) pentru lipsa de angajament pe probleme centrale precum politica migratorie sau încercarea de a standardiza și a dilua diferențele existente între țări.
Dar a surprins și el, comentând detaliile demisiei bruște de joia trecută a Arhiepiscopului Parisului, Michel Aupetit, pe care l-a apărat, asigurând că este mai degrabă o problemă de reputație și a dezvăluit că a practicat doar „mici masaje și mângâieri”, nu sex.
„Păcatele carnale nu sunt cele mai grave”, a spus Papa, citat de El Pais.
Aceeași problemă a vizat și întrebările despre raportul pregătit de o comisie independentă creată de Conferința Episcopală Franceză privind abuzurile sexuale comise timp de șapte decenii.
Ancheta numără aproximativ 300.000 de cazuri și a forțat Biserica Franceză să admită că ele reprezintă „o natură sistemică” și că a fost menținută o „indiferență crudă” a conducerii Biserici, față de aceste evenimente.
Întrebat despre implicațiile pe care le-ar putea avea pentru Biserica universală monumentalul inventar al abaterilor sexuale de către clerul francez, Papa a răspuns că nu l-a citit și că îi va primi pe episcopii francezi în următoarele săptămâni pentru mai multe informații.
Papa, în schimb, așa cum a făcut și cu alte ocazii, a surprins cerând ca o parte din acele fapte și, în general, toate abuzurile și mușamalizările lor, să fie judecate din perspectiva vremii.
„Când faci aceste studii, trebuie să fii atent la interpretările făcute într-un interval de timp atât de lung. Există riscul de a face confuzie cum să rezolvi o problemă cu 70 de ani mai devreme. O situație istorică trebuie interpretată cu hermeneutica vremii, nu cu a noastră. Sclavia, de exemplu, abuzurile de acum 100 de ani, ni se par brutale. Lumea era alta, era o altă hermeneutică. În cazul Bisericii, s-a mușamalizat… A fost ceva care s-a întâmplat în familii și cartiere. Astăzi spunem că nu funcționează. Dar trebuie să interpretezi cu hermeneutica fiecărei epoci”, a subliniat el.
Teoria Papei nu este rezultatul unui răspuns improvizat la o conferință de presă aeriană. S-a repetat și alte ori și tinde să pună într-o postură extrem de incomodă victimele, care nu găsesc nicio perspectivă istorică posibilă pentru a interpreta violul unui minor sau faptul că conducerea bisericească i-a acoperit pe infractori. Sau și mai rău, că o fac în continuare. Chiar dacă teoria ar fi acceptată, consideră ei, nu este o perspectivă de secole, ci de foarte puține decenii.
Papa, urmărind subiectele altor întrebări, a criticat propunerea Uniunii Europene de a elimina cuvântul ”Crăciun” din urările de sărbători, cu scopul de a căuta un limbaj mai incluziv cu alte tradiții sau religii. Problema a atras critici puternice din partea extremei drepte italiene.
Nici Papa Francisc nu împărtășește această încercare de schimbare.
„Este un anacronism. Multe dictaturi au încercat să facă acest lucru. Gândiți-vă la Napoleon. Este o modă a acelui secularism al apei distilate. Nu a funcționat niciodată. Dar mă face să mă gândesc la un lucru necesar despre Uniunea Europeană. Trebuie să iei idealurile de măreție ale părinților fondatori și să ai grijă să nu faci jocul colonizărilor ideologice. Asta ar putea-o face să cadă. UE trebuie să respecte structura fiecărei țări și să nu vrea să ne uniformizeze”.
În timpul călătoriei sale, Papa Francisco a vorbit și despre un declin incipient al democrației în unele țări, „nu doar în Europa”. O afirmație pe care a dezvoltat-o în timpul zborului de întoarcere.
În primul rând, a spus el, trebuie să fim vigilenți în fața avansului populismelor. Dar, în același sens cu ceea ce spusese deja despre limbajul incluziv, a insistat pe ideea păstrării propriei identități.
„Democrația este slăbită atunci când valorile naționale sunt sacrificate, sau diluate, către un fel de imperiu sau un guvern supranațional. Și asta ar trebui să ne pună pe gânduri. Dictatura noastră și nu a celorlalți, trebuie să evităm diluarea propriei identități. […] Acest lucru se întâmplă și atunci când o superputere dictează altor țări un comportament cultural, politic sau economic”.