PRIMARK. De ce se cheamă așa unul dintre cele mai populare lanțuri de îmbrăcăminte ieftină?
Relaxarea de după pandemie a dat liber la shopping. La magazinele Primark, populare pentru prețurile reduse, s-au format cozi mari în toată Europa în zilele cele mai aglomerate. Dar care este istoria acestui brand de mare succes?
Lanțul de îmbrăcăminte la preț redus are 397 de magazine în întreaga lume, 51 în Spania, nu are magazin online și în Irlanda se numește altfel.
Numele Primark a apărut grație unui angajat al ABF (Associated British Foods), Arthur Ryan, contractat pentru a spori puterea brandurilor companiei în Irlanda, la sfârșitul anilor 1960. Compania este specializată în îmbrăcăminte și accesorii la prețuri foarte mici.
În prezent, numele comercial Penneys este utilizat doar în Republica Irlanda, în timp ce în restul țărilor se numește Primark.
Acest lucru se datorează faptului că firma a trebuit să schimbe numele „Penneys” în afara granițelor sale, deoarece JCPenney’s era deja utilizat și putea fi înșelător. Printre mărcile companiei ABF se numără companii cunoscute precum zahărul Azucarera sau ceaiul Twinings.
View this post on Instagram
Primark contribuie cu 61% din profiturile companiei la grupul ABF.
Originea: 1969, strada Mary
Primul magazin al lanțului a fost deschis în 1969 pe Mary Street din Dublin. A făcut-o sub numele de Penneys. Magazinul acela este încă în același loc. În mai puțin de un an, alte patru magazine au fost deschise în capitala Irlandei, iar în 1971 primul a fost deschis în orașul Cork.
Doi ani mai târziu a ajuns în Marea Britanie sub marca Primark. În 2000, brandul irlandez a profitat de retragerea C&A de pe piața britanică pentru a-i cumpăra sediile, ceea ce a ajutat compania să depășească 100 de unități.
Din 2006 a început un plan internațional de expansiune în Europa, care a început cu deschiderea unui magazin în centrul comercial Parque Corredor din Torrejón de Ardoz, lângă Madrid, Spania.
În 2009 a deschis afaceri în Portugalia, Olanda, Germania și Belgia. În acel an, fondatorul Arthur Ryan a părăsit compania.
Cum se pronunță Primark
„Deciziile noastre online vor fi luate în contextul lor propriu, nu din cauza unei pandemii care apare o dată la o sută de ani”, a declarat într-un interviu în urmă cu câteva luni George Weston, director executiv al Associated British Foods, care deține Primark.
O idee împărtășită de Carlos Inacio, șeful Primark pentru Spania: „Într-o lume în schimbare nu poți spune niciodată, dar acum ne concentrăm pe dezvoltarea magazinelor noastre fizice”.
Prima dată când Primark a făcut reduceri
View this post on Instagram
Gigantul irlandez, care s-a lăudat întotdeauna că nu face vânzări pentru că are prețuri mici pe tot parcursul anului, și-a încălcat normele printr-o campanie de reduceri de o lună.
Motivul? Reducerea stocurilor de când magazinele au fost închise. Închiderea din luna ianuarie în mare parte a Spaniei, care a fost reprodusă în alte regiuni ale țării, a lăsat Primark cu un inventar paralizat, deoarece lanțul deținut de AB Foods nu are o platformă de vânzare online.
În exercițiul financiar 2020 (încheiat pe 12 septembrie), compania a provizionat 22 de milioane de lire sterline, deoarece anticipase deja o rată de reduceri d epreț mai mare decât în anii precedenți.
Chiar și așa, compania, care lucrează cu achiziții la distanță și a cărei aprovizionare este constituită în principal din elemente de bază, a păstrat 150 de milioane de lire sterline pentru anul următor și a cheltuit încă 260 de milioane de lire sterline din campania de toamnă-iarnă până în a doua jumătate a anului curent.
Magazine Primark în lume
Marea Britanie | 191 |
España | 51 |
Irlanda | 36 |
Germania | 32 |
Olanda | 20 |
Franța | 20 |
SUA | 12 |
Portugalia | 10 |
Bélgia | 8 |
Italia | 7 |
Austria | 5 |
Polonia | 2 |
Slovenia | 1 |
República Cehă | 1 |
TOTAL: | 397 |