Un tânăr de 30 de ani construieşte la Cluj un mic imperiu media

Fost ziarist, Liviu Alexa a devenit un „mogulaş”, cum îi place să spună. Are un produs online care se descurcă bine în SATI, dar şi multe planuri legate de offline: tocmai şi-a lansat un săptămânal, urmează o televiziune locală şi un radio
alexa
„Mogulaşul” Alexa a fost jurnalist, iar din 2003 s-a lansat în afaceri. În urmă cu doi ani, el a intrat pe piaţa media – primul pas a fost un site care adună ştirile din Cluj, citynews.ro. „Mi-am construit afacerile oarecum programat. Am început cu o agenţie de branding, apoi am investit în produse media care să fie sprijinte de un sistem de marketing mai puţin convemţional”, dezvăluie Liviu Alexa.
De obicei, produsele online se nasc lângă cele offline. Alexa a făcut pe dos: şi-a dezvoltat şi întărit afacerea pe Internet şi abia după aceea a lansat un ziar, săptămânalul Mesagerul de Cluj, care nu are prea multe legături cu citynews.ro şi nicio declinare online. Pe viitor, clujeanul visează să-şi deschidă o televiziune şi un post de radio, pentru că… „vreau să închid cercul”, explică Liviu.
Site-uri pentru şase judeţe
Alexa a investit aproape o jumătate de milion de euro în citynews.ro, care a devenit o reţea de site-uri de ştiri locale (Cluj, Mureş, Bistriţa-Năsăud, Maramureş, Alba, Sibiu). Citynews este audiat de SATI şi nu se descurcă deloc rău.
citynews
„M-a costat 450 – 500.000 de euro, dar acum, după aproape doi ani, se suţine singur în proporţie de 60%. Avem un tehnică modernă, un sediu central, dar nu avem fiţe. Preferăm să băgăm bani în studii de piaţă şi în marketing decât în lansări fastuoase. Vindem publicitate numai pe o perioadă de cel puţin şase luni, nu facem bartere, nu tranformăm site-ul într-un pom de Crăciun. Funcţionăm deja în şase judeţe, cu echipe independente, şi ne vom extinde în toată Transilvania. De fapt, dacă eram Patriciu sau Vântu aveam deja o reţea naţională şi cred că era o afacere interesantă”, a povestit „mogulaşul”. Ideea investiţiei în online nu este deloc rea, în condiţiile în care Internetul este într-un uriaş progres.
Mesagerul se va vinde la automate
De la online, la offline. Alexa şi-a deschis un săptămânal local, Mesagerul. Numele aduce aminte de celebrul ziar care publica listele Caritas în 1993/94. „Eu cred că este un brand ok, de aceea l-am luat. Ziarul a rezistat mult după Caritas, dar a fost îngropat de un management defectuos”, a explicat patronul. El a lansat ziarul într-o manieră neconvenţională. „Am sunat 30.000 de clujeni şi le-am cerut să ne permită să le trimitem gratuit numărul zero. 27.000 au acceptat. Acum le cerem feedback, iar 1.000 dintre ei au consimţit să se aboneze. Cred că până de Crăciun vom avea 2.500-3.000 de abonaţi şi costurile de tipografie achitate pe un an”, spune Alexa, pe care săptămânalul l-a costat până acum 35.000 de euro. Nu sunt bani aruncaţi pe geam, în condiţiile în care ziarele sunt în scădere pe toată planeta? „Nu”, este sigur investitorul. „Ţinta noastră este publicul matur, de peste 45 de ani. Mulţi dintre aceşti oameni nu ştiu să umble cu calculatorul, nici măcar cu telefonul mobil, dar vor să afle ştiri. Sunt oameni simpli, fără mari pretenţii, de aceea Mesagerul nu va avea site de ştiri”.
O altă idee nouă pentru România va fi cea legată de difuzarea ziarelor. Pentru vânzarea âlor pe străzi, Liviu Alexa a comandat din străinătate cinci automate, care urmează să fie amplasate în cele mai circulate puncte ale Clujului. „Ăsta e şi sloganul meu: ziarul care nu se găseşte la chioşcuri. Nu vreau să am de-a face cu difuzorii de presă”, sună explicaţia. Şi ziarul urmează să se extindă, pentru că Alexa speră să-şi deschidă cte o ediţie în fiecare judeţ din Transilvania.
Next step: televiziune şi radio
Alexa deţine în franciză Axa TV Cluj, dar nu este mulţumit de această investiţie, la care vrea să renunţe. Planul său este să aibă propriul brand şi propria licenţă. Mai devreme însă ar vrea să deschidă un radio, într-un orizont de maximum opt luni. „Unul dintre visele mele este să devenim o agenţie de ştiri naţionale. Să acoperim toată ţara şi să putem furniza televiziunilor naţionale zece accidente sau cinci reportaje sau şase evenimente de monden. N-ar fi frumos?”
Dincolo de faptul că este un om cu multe vise, Liviu Alexa este şi un om cu multe idei. Mergând pe linia pe care şi-a impus-o, poate că peste cinci, zece sau cincisprezece ani va fi şi el unul dintre mogulii presei româneşti. Deocamdată este doar “mogulaş”.
DECLARAŢIE LIVIU ALEXA
„Sunt un copil de 30 de ani care are ambiţia să demonstreze că se poate face presă locală de calitate. Eu am încercat să evit greşelile altor investori din media. Cred că o să moară presa locală comunistoidă, o să moară presa locală făcută de şefi de ziari decrepiţi, care nu ştiau ce înseamnă marketing, o să moară presa făcută de cocalari, care şi-au făcut ziar ca să atace adversarii politici şi o să rămână pe piaţă presa sănătoasă şi corectă”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here