Batalia se da pe 3 din 4 romani. Politicienii pot miza fara efort pe doar 25 la suta din electorat.

Ar fi prima concluzie de interes imediat din studiul realizat de Fundatia Soros in colaborare cu cercetatori de la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj.
Incrucisand raspunsurile romanilor privind optiunile de vot (dintr-un sondaj realizat imediat dupa alegerile euro-parlamentare din iunie 2009) si modul in care se pozitioneaza ideologic pe axa stanga –dreapta (trecand prin centru-stanga, centru si centru-dreapta), realizatorii studiului au identificat cinci tipuri dominante de alegatori.
  1. Apaticii (nu voteaza desi se pozitioneaza ideologic) – 17%
 2. Ignorantii (nu voteaza si nici nu se pozitioneaza) – 18%
 3. Partizanii (voteaza consistent cu propria ideologie declarata) – 25 %
 4. Inconsistentii (voteaza diferit de preferinta ideologica) –5%
 5. Non-ideologicii (voteaza  dar nu se pot pozitiona ideologic) –13%
Cum se autopozitioneaza ideologic romanii si cum plaseaza partidele pe axa-stanga dreapta.
 Pe o scala de la 1 la 10, unde 1 reprezinta stinga si 10 dreapta, electoratul se pozitioneaza usor spre dreapta, la valoarea medie de 5,8. E vorba insa de doar 59 la suta din electorat, restul de 41 % neavand o optiune definita (raspund cu “nu stiu” sau “nu raspund”)
Pe partide:
PNL  primeste nota 6,7 (+0,9 fata de media total electorat)
PDL – 6,5 (+0,7),
UDMR – 4,8 (-1),
PNG-CD – 4,6 (-1,2)
PRM – 3,9 (-1,9)
PC – 3,8 (-2)
PSD – 3,6 (-2,2)
 
 Dar, indiferent de apartenenta ideologica declarata alegatorii au in general aceleasi opinii in despre modul in care trebuie condusa Romania sau despre modelul de societate de urmat constata autorii studiului.  Despre asta si multe alte concluzii interesante, in curand.
P. S. – Cercetarea face parte din programul Studii Electorale Romanesti (SER)” initiat de Fundatia Soros Romania (FSR) in ianuarie 2009.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here