Cum scria Nistorescu despre SRS in alte vremuri

noiembrie 13, 2009 0



Cam asa scria Cornel Nistorescu despre situatia presei santajiste in urma cu multi ani, pe cind el nu era cel de acum. Ziarul Ziua condus de Rosca Stanescu pe atunci este vedeta materialului despre santajarea multinationalelor. Lucram pe atunci la EVZ si stiu ca directorul Nistorescu l-a semnat in print desi online apare nesemnat, tot in print erau si multe reclame si articole scanate pentru ilustrarea articolului. Cititi ce-a mai ramas intr-un colt de arhiva evz aici. Citez fragmente:

Disperate dupa publicitate, ziarele autohtone fara audienta sar la gitul elefantilor economiei mondiale prezenti in Romania
Cu ceva luni in urma, “Curierul National” publica articole explozive despre Afacerea RomTelecom. Ele ii vizau pe grecii de la OTE, cei care asigura managementul societatii. N-a mai trecut mult si pagini de publicitate de la compania nationala de telefonie fixa au inceput sa apara si in ziarul fratilor Paunescu. Ba, intr-un numar, “Curierul National”, ziar discret, de familie, a avut parte chiar de doua pagini complete de publicitate de la nimeni altcineva decit RomTelecom! Ce se poate intelege din asta? Ce inteleg investitorii straini? Ce cred politicienii si comunitatea profesionala a ziaristilor si editorilor” Pentru a intelege mai bine ce se intimpla pe piata romaneasca de media si pe cea de publicitate, e necesar sa aruncam o privire asupra situatiei din cele doua domenii.
Marile firme multinationale consumatoare de publicitate si-au restrins oferta la titlurile consacrate, rezumindu-se la campanii publicitare desfasurate in primele trei, uneori primele cinci cotidiene centrale ale Romaniei. Asa se face ca ziarele din coada plutonului au ramas cu mina goala. Vind putine exemplare si sint obligate sa reduca tarifele de publicitate, sa accepte si difuzarea de publicitate in schimbul unor bunuri sau servicii (asa-numitele contracte barter). Ziarul “Ziua”, cel care a beneficiat in timpul fostei guvernari de peste un milion de dolari de la Societatea Nationala Tutunul Romanesc, plus alti 200.000 de dolari pe perioada actualei guvernari, a ramas fara surse. Ultimele luni ne arata un cotidian “Ziua” atacind cu duritate firmele multinationale aflate in Romania. Operatiunea de furnica nervoasa sarita la gitul unor elefanti a fost aplicata companiilor Coca Cola, McDonald”s, Zepter, Renault si Luxten. “Curierul National”, dupa ce a fructificat articolele critice despre RomTelecom, a trecut la ISPAT, noul investitor de la SIDEX. Telefonia mobila, si ea mare cheltuitoare de publicitate, e tinta criticilor aceleiasi publicatii in care acestea dau reclama si, ca atare, nu contribuie cu nici un leu la bugetul ziarului de familie al fratilor Paunescu.
Pentru ca firmele producatoare de tigari sint o alta sursa importanta de publicitate, si ele au “avansat” pe prima pagina, insotite de cearsafuri de acuzatii. O simpla rasfoire a ziarului “Independent” arata cititorului ca acesta revine insistent la aceleasi doua domenii pe care le critica fara mila. “Intimplator”, tigarile si telefonia mobila sint doua dintre cele mai mari ofertante de publicitate in Romania la care ziarul incearca sa ajunga. Ce inteleg din asta diriguitorii firmelor straine? Ca fiecare acuzatie, pe linga subiectul pus in discutie, mai ascunde si nevoia stringenta a respectivelor publicatii de a beneficia de publicitate. O vreme, aceeasi preocupare a fost constanta si in “Cronica Romana”. De cind a “adormit” si a trecut la un tiraj care nu ajunge nici macar la sponsori, a renuntat la asemenea initiative.
Ce rezulta din acest peisaj agitat” Ca ziarele mici, in cadere, disperate de criza publicitatii, exercita o anumita presiune asupra colosilor multinationali. Acelasi lucru si in cazul televiziunilor de familie sau de buzunar. Care pot fi consecintele? In batalia pentru supravietuire, din ce in ce mai intensa in media romaneasca, se intensifica presiunea ziarelor si televiziunilor mici asupra marilor investitori straini. Firme celebre pe glob sint facute tandari in Romania, terfelite, puse la indoiala, clatinate in credibilitatea lor, iar consecinta, in loc sa fie o imbunatatire a situatiei financiare a ziarelor si televiziunilor fara audienta, e impingerea Romaniei in zodia neincrederii. Multi dintre reprezentantii societatilor multinationale prezente in tara noastra spun ca, la noi, mafia rusa nu actioneaza, dar se simt agresati de ziare si publicatii marunte, care incearca sa le distruga imaginea sau promit sa isi opreasca atacurile in schimbul publicitatii.

Articol scris in colaborare cu Dragos Stanca
VoxPublica
VoxPublica
Lasă un răspuns

Your email address will not be published.