Iulia Popovici despre cazul Dan Puric ”putinist” și blasfemia cu bancuri de la Teatrul Național

Iulia Popovici despre cazul Dan Puric ”putinist” și blasfemia cu bancuri de la Teatrul Național

martie 28, 2022 0

Problema cu one-man show-ul sau conferinţa lui Dan Puric, de Ziua Mondială a Teatrului, de la Teatrul Naţional Bucureşti, nu e că ar fi naţionalist(ă), antieuropean(ă) sau mai ştiu eu cum. Problema e că a fost doar o succesiune de bancuri de tot felul, printre care mai răsăreau referinţe bruşte la „identitatea de gen” şi victimizări personale ale dlui Puric.

Există două abordări în naţionalismul militant: cel revendicativ (restul lumii are obligaţia să dea, să recunoască etc.) şi cel smiorcăit (în care tata Occidentul e aşteptat mereu să mângâie şi să confirme). Cel din show-ul lui Dan Puric e din specia smiorcului, de la nefericirea personală a dlui Puric pentru pierderea unui concurs în Germania pentru că era român până la nevoia de a invoca autorităţi vestice pentru calitatea excepţională a unor Hamleţi.

Teatrul românesc nu e foarte bun, pentru dl Puric, e printre cele mai bune din lume (aşa de bun, că eu, una, nu-mi amintesc ultimul turneu al TNB, „prima scenă a ţării”, care să nu fi fost în Bulgaria sau Republica Moldova – dar ce ştiu eu cum se calculează excepţionalismul la dl Puric???)!

Pe scurt, în această logică smiorc, treaba cu România e că nu ne apreciază Vestul, domle (şi că Sisif era un imbecil, spre deosebire de Isus pe Golgota (???)).

Când, arareori, nu ne informează că istoria teatrului e istoria poporului român şi că fiecare reprezentaţie de spectacol e unică, iar teatrul e efemer (chestiuni de mare profunzime, altfel), nu spune bancuri sau nu povesteşte anecdote cu „actori uriaşi” (apropo, Dan Puric e un imitator excepţional, la fel cum e un excelent actor de comedie fizică) şi cu maşinistul Papaşa (despre care estimez că există câte unul în istoria orală a oricărui teatru din Europa – la Asia nu mă pricep), conferenţiarul mai strecoară câte o glumă legată de propriul nume.

Foarte isteţ şi indicat, dar de la a cincea astfel de glumă încoace nu mai râde multă lume. Mai deplânge lipsa de respect a tinerilor actori (audienţa aprobă), mai imită depreciativ femei, se mai plânge (încă o dată!) de faza cu Federaţia Rusă, mai aruncă nişte nume în joc. Aplauze, flori, bis, gata. Nici naţionalismul nu mai e ce te-aşteptai…  PS: Ca să compenseze bancologia show-ului, „cineva” s-a gândit să pună pe fiecare scaun din sală câte un exemplar dintr-o fiţuică antisemită şi antieuropeană, numită Certitudinea. Despre care conducerea TNB, aflăm acum, se jură că n-a ştiut…

Sursa: Iulia Popovici/Adevărul

VoxPublica
VoxPublica
Lasă un răspuns

Your email address will not be published.